Grom iz vedra neba nije samo frazem kojim se slikovito opisuje nagli, iznenadni događaj. To je grom, odnosno munja koja udara podalje od olujnog oblaka, ponekad i mnogo kilometara daleko od njega. Takve munje često se zovu “pozitivnim munjama” od pretpostavke da nose pozitivni naboj, iako to uglavnom nije točno.
Atmosfera
Meteorološke i ostale pojave u Zemljinoj atmosferi. Ova se kategorija ranije zvala “Meteorologija”, ali s obzirom na to da su u nju uključene i pojave koje se nalaze debelo iznad troposfere, preimenovana je.
Režnjevi kondenzacijskih tragova
Režnjevi kondenzacijskih tragova oblačasti su oblici nalik na ispupčenja, zareze ili zupce u tragovima zrakoplova. Vide se samo s jedne strane kondenzacijskog traga. Nastaju vrtloženjem zraka u brazdi iza zrakoplova.
Aerodinamički kondenzacijski tragovi
Aerodinamički kondenzacijski tragovi vrpce su ledenih kristalića koje u određenim uvjetima nastaju iza zrakoplova. Nastaju razlikom u tlaku zraka prilikom prolaska zrakoplova. Gledani pod povoljnim kutom mogu pokazati izrazito jaku irizaciju i živopisne boje.
Nije meteor nego trag zrakoplova
Kondenzacijski tragovi zrakoplova snimljeni u sumrak ili zoru ponekad završe u medijima kao “kometi” iili “meteori”. Mogu biti prilično sjajni naspram sve tamnijeg neba, ili s druge strane upečatljivo tamni sa sjajnim prednjim dijelom.
Zašto su munje ponekad crvene
Crvene munje neformalni je naziv za munje viđene noću ili u sumrak na većoj udaljenosti. Zbog više zraka između njih i promatrača dolazi do pojačanog raspršenja svjetlosti. Stoga su bljeskovi udaljenih munja crveniji, iz istog razloga zašto su Sunce i Mjesec pri izlasku i zalasku crveni.
Nije raketa nego trag zrakoplova, uz jednu poučnu priču iz 2010.
Kondenzacijski tragovi zrakoplova u određenim svjetlosnim uvjetima mogu izgledati poput dimnih tragova nekakvih raketa lansiranih sa zemlje. No, to je samo igra svjetlosti i perspektive. Trag koji ide prema nama može nam izgledati kao da se penje uvis. Tu i tamo dospiju u medije, a 2010. godine jedan takav izazvao je pravu strku s druge strane Atlantika.
“Kitova usta”: Kad nevrijeme izgleda kao da će vas progutati
Kitova usta neformalni je naziv za divlje, uzburkane oblake koji se pojavljuju neposredno iza olujne fronte, često na stražnjoj strani oblačnog luka. Njihova je pojava praćena snažnim udarima vjetra koji označavaju početak oluje. Naziv su dobili jer podsjećaju na usta velikih morskih sisavaca.
Tanki sinusoidni kondenzacijski tragovi
Tanki sinusoidni kondenzacijski tragovi posebna su vrsta tragova koji ponekad ostaju iza zrakoplova. Izgledaju poput tanke valovite crte. Zapravo je riječ o hibridnim tragovima kod kojih se jedan od zračnih vrtloga u brazdi rasprši. Preostali vrtlog tako može dulje potrajati.
Hibridni kondenzacijski tragovi i Crowova nestabilnost
Hibridni kondenzacijski tragovi su tragovi ispuha motora uhvaćeni u turbulentne vrtloge u brazdi zrakoplova. Najčešće nastaju iza velikih zrakoplova. Pojavljuju se kao dvije deblje vrpce koje se ubrzo nakon prolaska zrakoplova mogu izvitoperiti u razne omče, kružiće i čvoriće prije nego što nestanu. Za taj fenomen zaslužna je Crowova nestabilnost.
Nebeski žar: Tinjajući sjaj noćnog zraka
Nebeski žar slabašno je zračenje atmosfere, uglavnom nevidljivo golim okom. Nastaje raznim fotokemijskim procesima u višim slojevima zraka. Najčešće je crvene ili zelene boje i često je u pojasevima ili vrpcama.
Kanali u oblacima
Kanali u oblacima (cavum) ravne su i dugačke praznine u sloju oblaka, najčešće altokumulusa. Nastaju prolaskom zrakoplova kroz oblak te smrzavanjem i padanjem pothlađenih kapljica vode.
Rupe u oblacima
Rupe u oblacima (cavum) okrugle su ili ovalne praznine u oblačnom sloju. Nastaju isparavanjem ili smrzavanjem pothlađenih kapljica vode koje ravnomjerno padaju iz oblaka, ostavljajući prazninu. U sredini im se često vide paperjaste zavjese (virga), a uzrokuje ih prolazak zrakoplova.