Režnjevi kondenzacijskih tragova oblačasti su oblici nalik na ispupčenja, zareze ili zupce u tragovima zrakoplova. Vide se samo s jedne strane kondenzacijskog traga. Nastaju vrtloženjem zraka u brazdi iza zrakoplova.
Tragovi zrakoplova
Tragovi zrakoplova oblačne su vrpce koje ostaju iza motornih letjelica. Većinom nastaju kondenzacijom i brzim smrzavanjem vodene pare. Postoje dvije osnovne vrste kondenzacijskih tragova:
- Kondenzacijski tragovi nastali ispuhom motora
Ovo je najčešća vrsta kondenzacijskih tragova. Pojavljuje se kada topao i vlažan ispuh zrakoplovnih motora dospije u vrlo hladan okoliš. - Aerodinamički kondenzacijski tragovi
Nemaju veze sa zrakoplovnim motorima; uzrokuje ih pad tlaka i temperature zraka iznad i neposredno iza krila. Mogu se vidjeti i pri tlu, samo pri tlu traju iznimno kratko.
Tragovi ovise gotovo isključivo o meteorološkim uvjetima na visini leta zrakoplova te donekle i o samom zrakoplovu. U povoljnim uvjetima mogu dugo potrajati i proširiti se preko neba. U manje povoljnim uvjetima uopće ih nema.
Turbulencija u brazdi zrakoplova često oblikuje tragove na neobične načine. Tu su hibridni tragovi koji su zapravo ispušni tragovi uhvaćeni u aerodinamičke vrtloge iza krila, kao i režnjevi također nastali zračnim vrtloženjem. Posebno upečatljivi mogu biti tanki sinusoidni tragovi. Sve ih oblikuje Crowova nestabilnost.
Tragovi mogu ostavljati upečatljive sjene i biti isprekidani kako zrakoplov nailazi na džepove vlažnijeg i manje vlažnog zraka. Ponekad mogu nalikovati na rakete (pa i izazvati popriličnu medijsku pompu) ili na daleke meteore.
Aerodinamički kondenzacijski tragovi
Aerodinamički kondenzacijski tragovi vrpce su ledenih kristalića koje u određenim uvjetima nastaju iza zrakoplova. Nastaju razlikom u tlaku zraka prilikom prolaska zrakoplova. Gledani pod povoljnim kutom mogu pokazati izrazito jaku irizaciju i živopisne boje.
Nije meteor nego trag zrakoplova
Kondenzacijski tragovi zrakoplova snimljeni u sumrak ili zoru ponekad završe u medijima kao “kometi” iili “meteori”. Mogu biti prilično sjajni naspram sve tamnijeg neba, ili s druge strane upečatljivo tamni sa sjajnim prednjim dijelom.
Nije raketa nego trag zrakoplova, uz jednu poučnu priču iz 2010.
Kondenzacijski tragovi zrakoplova u određenim svjetlosnim uvjetima mogu izgledati poput dimnih tragova nekakvih raketa lansiranih sa zemlje. No, to je samo igra svjetlosti i perspektive. Trag koji ide prema nama može nam izgledati kao da se penje uvis. Tu i tamo dospiju u medije, a 2010. godine jedan takav izazvao je pravu strku s druge strane Atlantika.
Tanki sinusoidni kondenzacijski tragovi
Tanki sinusoidni kondenzacijski tragovi posebna su vrsta tragova koji ponekad ostaju iza zrakoplova. Izgledaju poput tanke valovite crte. Zapravo je riječ o hibridnim tragovima kod kojih se jedan od zračnih vrtloga u brazdi rasprši. Preostali vrtlog tako može dulje potrajati.
Hibridni kondenzacijski tragovi i Crowova nestabilnost
Hibridni kondenzacijski tragovi su tragovi ispuha motora uhvaćeni u turbulentne vrtloge u brazdi zrakoplova. Najčešće nastaju iza velikih zrakoplova. Pojavljuju se kao dvije deblje vrpce koje se ubrzo nakon prolaska zrakoplova mogu izvitoperiti u razne omče, kružiće i čvoriće prije nego što nestanu. Za taj fenomen zaslužna je Crowova nestabilnost.
Isprekidani kondenzacijski tragovi
Kondenzacijski tragovi zrakoplova mogu biti isprekidani ako zrakoplov prolazi kroz područja zraka različite vlažnosti i temperature. Takva se područja mogu izmjenjivati na malom dijelu neba, zbog čega trag zrakoplova ponekad izgleda kao da se naizmjence uključuje i isključuje.
Sjene kondenzacijskih tragova
Sjene kondenzacijskih tragova tamna su područja zraka ili drugih oblaka kojima kondenzacijski tragovi zrakoplova zaklanjaju Sunčevu ili Mjesečevu svjetlost. Često se vide kao tamne crte uz tragove zrakoplova, a mogu biti i projicirane ispred ili iza njih.
Kondenzacijski tragovi: Oblačne pruge iza zrakoplova
Kondenzacijski tragovi ili tragovi zrakoplova oblačne su pruge ili plohe koje za sobom ostavljaju zrakoplovi u letu. Nastaju naglim hlađenjem vodene pare u ispuhu zrakoplovnih motora. Ponekad brzo nestaju, a ponekad potraju dugo i pretvore se u druge vrste oblaka. Aerodinamički kondenzacijski tragovi nastaju padom tlaka zraka iza krila ili krakova rotora, odnosno propelera.