Tanki sinusoidni kondenzacijski tragovi

Piše: Marko Posavec

Tanki sinusoidni kondenzacijski tragovi posebna su vrsta tragova koji ponekad ostaju iza zrakoplova. Izgledaju poput tanke valovite crte. Zapravo je riječ o hibridnim tragovima kod kojih se jedan od zračnih vrtloga u brazdi rasprši. Preostali vrtlog tako može dulje potrajati.

Naziv na engleskom: thin sinusoidal contrails

Tanki sinusoidni kondenzacijski trag
Tanki sinusoidni kondenzacijski trag koji je ostavio Airbus A340. Snimio Marko Posavec, 30. 12. 2023., Sambotel (Mađarska).

Ovakvi tragovi mogu izgledati vrlo neobično. Nisu tako česti, ali ni baš jako rijetki. Odličnu kolekciju možete vidjeti ovdje. Pojavljuju se ubrzo nakon prolaska zrakoplova i ponekad izgledaju uistinu bizarno, kao da je netko olovkom pisao po nebu. Uglavnom imaju valovit odnosno sinusoidan oblik, manje ili više pravilan. Nakon nekog vremena raspršuju se i nestaju.

Kako nastaju

Ovo su u suštini hibridni kondenzacijski tragovi, ali sa samo jednom vrtložnom vrpcom. Hibridni tragovi nastaju kada dio redovnog traga zrakoplova biva uhvaćen u zračne vrtloge koji nastaju iza letjelice. Zrakoplov za sobom uvijek ostavlja dva snažna vrtloga, po jedan iza svakog krila. U središtima tih vrtloga tlak je nešto niži, s njim i temperatura pa ledeni kristalići u njima mogu dulje opstati i/ili narasti krupniji. Stoga su te dvije vrpce deblje, svijetlije i jasno uočljive dok se ostatak traga, izvan tih vrtloga, najčešće raspršuje i nestaje.

Životni vijek tih dvaju vrtloga, međutim, ograničen je Crowovom nestabilnošću. Vrtlozi rotiraju u suprotnom smjeru (prema središtu brazde) i djeluju jedan na drugi tako da pojačavaju sitne inicijalne poremećaje u sustavu. Vrtložne se linije počinju uvijati i jednom kad se dotaknu spajaju se u petlje, čvoriće, prstenove, omče i druge oblike, a potom nestaju.

No, ponekad se može dogoditi da se jedna od dviju vrtložnih vrpci raspadne i nestane prije druge. To može biti zbog vjetra, nekakve pojačane turbulencije ili niza drugih razloga. Masivan zrakoplov ostavlja popriličan nered u zračnim strujama iza sebe. Ako se to dogodi, vrtložna vrpca koja ostaje može poživjeti znatno dulje – više ju ne ograničava susjedna. Ta tanka, usamljena vrpca tada se, vjerojatno pod utjecajem vlastite rotacije, uvija u krivulju nalik sinusoidi i ispisuje “potpis” zrakoplova preko neba.

Tragovi iz četiri motora stapaju se u dvije vrtložne vrpce
Tragovi iz četiri motora stapaju se u dvije uočljive vrtložne vrpce. To je hibridni trag. Ako jedna od tih vrpci iz nekog razloga nestane, druga će potrajati dulje i ostaviti svoj sinusoidni “potpis” preko neba. Snimio Marko Posavec, 11. 3. 2020.

Poveznice

Sinusoidal Thin Contrails Explained, Metabunk. Puno slika i detaljno objašnjenje ovih tragova.

Još jedna tema na Metabunku o ovim tragovima s još slika.

Primjer sinusoidnih tragova iz sjeverozapadne Slovenije i sjeveroistočne Italije, travanj 2023.

Sjajan primjer iz Njemačke, 2015.