Šareni aerodinamički tragovi i tamne sjene zrakoplova
Piše: Marko Posavec
Mnoge nam stvari promaknu ako ne promatramo dovoljno pažljivo. Tako je nedjelja, 25. kolovoza naizgled bila samo još jedan u nizu vrlo vrućih dana ovog ljeta. Nebo je bilo djelomično pokriveno visokim oblacima, a Sunce je nesmiljeno pržilo. No, i u takvom se danu nađe nebeskih zanimljivosti. Ovoga puta za njih su bili zaslužni zrakoplovi u prolazu.
Emiratesov Boeing 777 na letu iz Frankfurta za Dubai ostavlja aerodinamički kondenzacijski trag vrlo izraženih boja. Zrakoplov je letio na visini od oko 10.600 metara, a prema podacima s Flightradar24 vanjska je temperatura tamo bila -46°C. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Topao i vlažan zrak na visinama krstarenja zrakoplova omogućio je pojavu aerodinamičkih kondenzacijskih tragova. To su tragovi koji ne nastaju kondenzacijom i smrzavanjem vodene pare u ispuhu avionskih motora nego naglim adijabatskim hlađenjem i smrzavanjem vodene pare u zraku neposredno oko krila. Za to je potreban vrlo vlažan zrak. Češće se vide ljeti, osobito kada je vruće, jer topao zrak može primiti više vodene pare.
Najljepše tragove ostavila su dva Boeinga 777, jedan kompanije Qatar Airways i jedan Emiratesov. Prvi je letio na oko 11.200 metara, a drugi na 10.600. Aerodinamičke tragove češće vidimo na nešto nižim visinama, ali ako je zrak dovoljno vlažan, nema prepreka. Za nastanak svih kondenzacijskih tragova važni su lokalni uvjeti, no za aerodinamičke tragove izuzetno su presudni. Vrlo male razlike u ambijentalnim uvjetima utječu na to hoće li se vidjeti ili ne. Zato se često pojavljuju u “poderanim krpama”.
Relativna vlažnost na 300 hPa (oko 9.500 metara) u 13 sati prema modelu WRF-ARW. Izvor: MeteoAdriatic.
Maksimirska radiosondaža od 14 sati. Vidljiv je sloj vlažnog zraka oko 8 kilometara visine i još jedan oko 10.500 metara. Izvor: thundeR.
Qatar Airways let 42
Prvi zanimljiv zrakoplov u preletu toga dana bio je katarski Boeing 777 registracije A7-BAZ na letu iz Pariza za Dohu, u 10:45. Dok se približavao sa sjeverozapada nije ostavljao vidljive aerodinamičke tragove, samo “obične”, ispušne. Kada je, međutim, prošao zenit i došao na jugoistočni dio neba, gdje je bilo visokih oblaka, oko ispušnih tragova pojavili su se i aerodinamički, lijepih boja. Očito je stigao do sloja vlažnog zraka. Letio je na visini od oko 11.200 metara.
Oko običnog, ispušnog kondenzacijskog traga jasno se vidi aerodinamički trag dobro izraženih boja. Osim toga, zrakoplov baca i sjenu vidljivu na sloju oblaka desno od njega. Najdeblji dio sjene dolazi od krila zrakoplova. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Sjena se ovdje malo bolje vidi. Budući da Sunčeva svjetlost zrakoplovu dolazi slijeva i odozgo, najtamniji dijelovi sjene su od dijelova zrakoplova koji imaju najveću površinu prema izvoru svjetlosti, a to su krila i horizontalni stabilizatori na repu. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Vidi se da je zrakoplov zapravo iznad tih tankih, prozirnih oblaka – neke vrste cirusa ili cirostratusa. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Kako se 777 udaljavao, aerodinamički trag više nije bio tako očit. Može ga se, međutim, primijetiti po i dalje prisutnim izraženim bojama, kao i po tankoj crti s lijeve strane traga. To je linija vršnog vrtloga s kraja lijevog krila. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
I sami ispušni tragovi ponekad mogu imati vidljive iridescentne boje. Međutim, rijetko kad su ovako izražene. Stoga je ovo vjerojatnije ipak mješavina običnog i aerodinamičkog kondenzacijskog traga. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
China Airlines let 68
Sljedeća zanimljiva situacija dogodila se pri preletu Airbusa A350 China Airlinesa iz Praga za Taipei u 11:37. Letio je na gotovo istoj visini kao i 777 manje od sat vremena ranije, gotovo istom brzinom, a 777 i A350 sličnih su dimenzija. No, aerodinamičkih tragova ovdje nije bilo. Najvjerojatnije su se tada lokalni uvjeti dovoljno izmijenili da više nisu bili povoljni za nastanak aerodinamičkih tragova. Možda je određenu ulogu igrao i različit dizajn zrakoplova – ovo je samo nagađanje.
Bilo kako bilo, A350 nije ostavljao nikakve raznobojne tragove. No, zato je proletio pod takvim kutom u odnosu na Sunce da mu je sjena bila čitava silueta, a ne samo tamne crte s krila.
Ovdje sjena još nije potpuno formirana, odnosno A350 je još predaleko od Sunca pa je i sjena na oblacima daleko od njega. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
A kada je došao u dobar položaj, postalo je jasno da ne leti visoko iznad tih tankih oblaka jer mu se sjena lijepo projicirala na njih, pokazavši čitav oblik zrakoplova. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
I onda, kako se odmaknuo od Sunca, sjena se opet izgubila. Ostale su samo linije krila. A ako pažljivije pogledate, gore se vide i sjene kondenzacijskih tragova. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Emirates let 44
Zvijezda dana ipak je bio Emiratesov Boeing 777 A6-EPU na putu iz Frankfurta za Dubai. Već u dolasku ostavljao je vrlo jasan aerodinamički trag prožet iridescentnim bojama. Letio je na 10.645 metara, a prema FR24 vanjska temperatura bila mu je -46°C. Nalazio se na manjoj visini i očito u znatno vlažnijem zraku od prethodna dva pa mu je i trag bio izraženiji.
Već u dolasku naspram plavog neba trag je bio vrlo jasan i pun boja. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Izgledao je uistinu prekrasno.
Kako se približavao Suncu, boje su postajale sve jače.
Ali najjače su bile jednom kad je prošao zenit i počeo se “spuštati” prema jugoistočnom horizontu.
Ovdje se jasno vidi “krpasta” narav aerodinamičkih tragova. Male razlike u okolnom zraku utječu na to hoće li se vidjeti ili ne, možda neka lokalna turbulencija ili štogod. Često ima prekide i rupice.
Ovdje je došao u idealan sloj zraka i idealan kut Sunčeve svjetlosti. Kao da jaše na dugi.
Bio je to svakako jedan od ljepših aerodinamičkih tragova koje sam do sada vidio – a iskreno nisam ih vidio baš tako puno.
Da bismo pratili statistiku posjećenosti ove web stranice, koristimo tehnologije poput kolačića za čuvanje i/ili pristup informacijama o uređaju. Suglasnost s ovim tehnologijama će nam omogućiti da obrađujemo podatke kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj web stranici. Nepristanak ili povlačenje suglasnosti može negativno utjecati na određene karakteristike i funkcije.
Funkcionalni
Uvijek aktivni
Tehničko skladištenje ili pristup je striktno neophodan za legitimnu svrhu omogućavanja korištenja određene usluge koju izričito traži pretplatnik ili korisnik, ili u jedinu svrhu izvršenja prijenosa komunikacije preko elektronske komunikacijske mreže.
Postavke
Tehničko skladištenje ili pristup su neophodni za legitimnu svrhu čuvanja podešavanja koje ne traži pretplatnik ili korisnik.
Statistika
Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u statističke svrhe.Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u anonimne statističke svrhe. Bez sudskog naloga, dobrovoljne suglasnosti od strane vašeg dobavljača internet usluge ili dodatnih zapisa treće strane, informacije sačuvane ili preuzete samo za ovu svrhu obično se ne mogu koristiti za vašu identifikaciju.
Marketing
Tehničko skladište ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila za slanje reklama ili za praćenje korisnika na web stranici ili na nekoliko web stranica u slične marketinške svrhe.