Šareni aerodinamički tragovi i tamne sjene zrakoplova

Piše: Marko Posavec

Mnoge nam stvari promaknu ako ne promatramo dovoljno pažljivo. Tako je nedjelja, 25. kolovoza naizgled bila samo još jedan u nizu vrlo vrućih dana ovog ljeta. Nebo je bilo djelomično pokriveno visokim oblacima, a Sunce je nesmiljeno pržilo. No, i u takvom se danu nađe nebeskih zanimljivosti. Ovoga puta za njih su bili zaslužni zrakoplovi u prolazu.

Aerodinamički trag izrazito jakih boja iza Boeinga 777
Emiratesov Boeing 777 na letu iz Frankfurta za Dubai ostavlja aerodinamički kondenzacijski trag vrlo izraženih boja. Zrakoplov je letio na visini od oko 10.600 metara, a prema podacima s Flightradar24 vanjska je temperatura tamo bila -46°C. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.

Topao i vlažan zrak na visinama krstarenja zrakoplova omogućio je pojavu aerodinamičkih kondenzacijskih tragova. To su tragovi koji ne nastaju kondenzacijom i smrzavanjem vodene pare u ispuhu avionskih motora nego naglim adijabatskim hlađenjem i smrzavanjem vodene pare u zraku neposredno oko krila. Za to je potreban vrlo vlažan zrak. Češće se vide ljeti, osobito kada je vruće, jer topao zrak može primiti više vodene pare.

Najljepše tragove ostavila su dva Boeinga 777, jedan kompanije Qatar Airways i jedan Emiratesov. Prvi je letio na oko 11.200 metara, a drugi na 10.600. Aerodinamičke tragove češće vidimo na nešto nižim visinama, ali ako je zrak dovoljno vlažan, nema prepreka. Za nastanak svih kondenzacijskih tragova važni su lokalni uvjeti, no za aerodinamičke tragove izuzetno su presudni. Vrlo male razlike u ambijentalnim uvjetima utječu na to hoće li se vidjeti ili ne. Zato se često pojavljuju u “poderanim krpama”.

Izlaz prognostičkog modela WRF-ARW koji prikazuje relativnu vlažnost zraka na razini 300 hPa
Relativna vlažnost na 300 hPa (oko 9.500 metara) u 13 sati prema modelu WRF-ARW. Izvor: MeteoAdriatic.
Radiosondaža iz Maksimira u 14 sati
Maksimirska radiosondaža od 14 sati. Vidljiv je sloj vlažnog zraka oko 8 kilometara visine i još jedan oko 10.500 metara. Izvor: thundeR.

Qatar Airways let 42

Prvi zanimljiv zrakoplov u preletu toga dana bio je katarski Boeing 777 registracije A7-BAZ na letu iz Pariza za Dohu, u 10:45. Dok se približavao sa sjeverozapada nije ostavljao vidljive aerodinamičke tragove, samo “obične”, ispušne. Kada je, međutim, prošao zenit i došao na jugoistočni dio neba, gdje je bilo visokih oblaka, oko ispušnih tragova pojavili su se i aerodinamički, lijepih boja. Očito je stigao do sloja vlažnog zraka. Letio je na visini od oko 11.200 metara.

Boeing 777, njegova sjena, ispušni i aerodinamički trag
Oko običnog, ispušnog kondenzacijskog traga jasno se vidi aerodinamički trag dobro izraženih boja. Osim toga, zrakoplov baca i sjenu vidljivu na sloju oblaka desno od njega. Najdeblji dio sjene dolazi od krila zrakoplova. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Boeing 777, njegova sjena, ispušni i aerodinamički trag
Sjena se ovdje malo bolje vidi. Budući da Sunčeva svjetlost zrakoplovu dolazi slijeva i odozgo, najtamniji dijelovi sjene su od dijelova zrakoplova koji imaju najveću površinu prema izvoru svjetlosti, a to su krila i horizontalni stabilizatori na repu. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Boeing 777 ostavlja iridescentni trag i baca sjenu
Vidi se da je zrakoplov zapravo iznad tih tankih, prozirnih oblaka – neke vrste cirusa ili cirostratusa. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Boeing 777 i iridescentni kondenzacijski trag
Kako se 777 udaljavao, aerodinamički trag više nije bio tako očit. Može ga se, međutim, primijetiti po i dalje prisutnim izraženim bojama, kao i po tankoj crti s lijeve strane traga. To je linija vršnog vrtloga s kraja lijevog krila. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Boeing 777 i iridescentni kondenzacijski trag
I sami ispušni tragovi ponekad mogu imati vidljive iridescentne boje. Međutim, rijetko kad su ovako izražene. Stoga je ovo vjerojatnije ipak mješavina običnog i aerodinamičkog kondenzacijskog traga. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.

China Airlines let 68

Sljedeća zanimljiva situacija dogodila se pri preletu Airbusa A350 China Airlinesa iz Praga za Taipei u 11:37. Letio je na gotovo istoj visini kao i 777 manje od sat vremena ranije, gotovo istom brzinom, a 777 i A350 sličnih su dimenzija. No, aerodinamičkih tragova ovdje nije bilo. Najvjerojatnije su se tada lokalni uvjeti dovoljno izmijenili da više nisu bili povoljni za nastanak aerodinamičkih tragova. Možda je određenu ulogu igrao i različit dizajn zrakoplova – ovo je samo nagađanje.

Bilo kako bilo, A350 nije ostavljao nikakve raznobojne tragove. No, zato je proletio pod takvim kutom u odnosu na Sunce da mu je sjena bila čitava silueta, a ne samo tamne crte s krila.

Airbus A350 i njegova sjena
Ovdje sjena još nije potpuno formirana, odnosno A350 je još predaleko od Sunca pa je i sjena na oblacima daleko od njega. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Airbus A350 i njegova sjena
A kada je došao u dobar položaj, postalo je jasno da ne leti visoko iznad tih tankih oblaka jer mu se sjena lijepo projicirala na njih, pokazavši čitav oblik zrakoplova. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Airbus A350 i njegova sjena
I onda, kako se odmaknuo od Sunca, sjena se opet izgubila. Ostale su samo linije krila. A ako pažljivije pogledate, gore se vide i sjene kondenzacijskih tragova. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.

Emirates let 44

Zvijezda dana ipak je bio Emiratesov Boeing 777 A6-EPU na putu iz Frankfurta za Dubai. Već u dolasku ostavljao je vrlo jasan aerodinamički trag prožet iridescentnim bojama. Letio je na 10.645 metara, a prema FR24 vanjska temperatura bila mu je -46°C. Nalazio se na manjoj visini i očito u znatno vlažnijem zraku od prethodna dva pa mu je i trag bio izraženiji.

Boeing 777 i aerodinamički trag
Već u dolasku naspram plavog neba trag je bio vrlo jasan i pun boja. Snimio Marko Posavec, 25. 8. 2024.
Boeing 777 i aerodinamički trag
Izgledao je uistinu prekrasno.
Boeing 777 i aerodinamički trag
Kako se približavao Suncu, boje su postajale sve jače.
Boeing 777 i aerodinamički trag
Ali najjače su bile jednom kad je prošao zenit i počeo se “spuštati” prema jugoistočnom horizontu.
Boeing 777 i aerodinamički trag
Ovdje se jasno vidi “krpasta” narav aerodinamičkih tragova. Male razlike u okolnom zraku utječu na to hoće li se vidjeti ili ne, možda neka lokalna turbulencija ili štogod. Često ima prekide i rupice.
Aerodinamički trag izrazito jakih boja iza Boeinga 777
Ovdje je došao u idealan sloj zraka i idealan kut Sunčeve svjetlosti. Kao da jaše na dugi.
Boeing 777 i aerodinamički trag
Bio je to svakako jedan od ljepših aerodinamičkih tragova koje sam do sada vidio – a iskreno nisam ih vidio baš tako puno.