Šareni aerodinamički tragovi i tamne sjene zrakoplova
Piše: Marko Posavec
Mnoge nam stvari promaknu ako ne promatramo dovoljno pažljivo. Tako je nedjelja, 25. kolovoza naizgled bila samo još jedan u nizu vrlo vrućih dana ovog ljeta. Nebo je bilo djelomično pokriveno visokim oblacima, a Sunce je nesmiljeno pržilo. No, i u takvom se danu nađe nebeskih zanimljivosti. Ovoga puta za njih su bili zaslužni zrakoplovi u prolazu.
Topao i vlažan zrak na visinama krstarenja zrakoplova omogućio je pojavu aerodinamičkih kondenzacijskih tragova. To su tragovi koji ne nastaju kondenzacijom i smrzavanjem vodene pare u ispuhu avionskih motora nego naglim adijabatskim hlađenjem i smrzavanjem vodene pare u zraku neposredno oko krila. Za to je potreban vrlo vlažan zrak. Češće se vide ljeti, osobito kada je vruće, jer topao zrak može primiti više vodene pare.
Najljepše tragove ostavila su dva Boeinga 777, jedan kompanije Qatar Airways i jedan Emiratesov. Prvi je letio na oko 11.200 metara, a drugi na 10.600. Aerodinamičke tragove češće vidimo na nešto nižim visinama, ali ako je zrak dovoljno vlažan, nema prepreka. Za nastanak svih kondenzacijskih tragova važni su lokalni uvjeti, no za aerodinamičke tragove izuzetno su presudni. Vrlo male razlike u ambijentalnim uvjetima utječu na to hoće li se vidjeti ili ne. Zato se često pojavljuju u “poderanim krpama”.
Qatar Airways let 42
Prvi zanimljiv zrakoplov u preletu toga dana bio je katarski Boeing 777 registracije A7-BAZ na letu iz Pariza za Dohu, u 10:45. Dok se približavao sa sjeverozapada nije ostavljao vidljive aerodinamičke tragove, samo “obične”, ispušne. Kada je, međutim, prošao zenit i došao na jugoistočni dio neba, gdje je bilo visokih oblaka, oko ispušnih tragova pojavili su se i aerodinamički, lijepih boja. Očito je stigao do sloja vlažnog zraka. Letio je na visini od oko 11.200 metara.
China Airlines let 68
Sljedeća zanimljiva situacija dogodila se pri preletu Airbusa A350 China Airlinesa iz Praga za Taipei u 11:37. Letio je na gotovo istoj visini kao i 777 manje od sat vremena ranije, gotovo istom brzinom, a 777 i A350 sličnih su dimenzija. No, aerodinamičkih tragova ovdje nije bilo. Najvjerojatnije su se tada lokalni uvjeti dovoljno izmijenili da više nisu bili povoljni za nastanak aerodinamičkih tragova. Možda je određenu ulogu igrao i različit dizajn zrakoplova – ovo je samo nagađanje.
Bilo kako bilo, A350 nije ostavljao nikakve raznobojne tragove. No, zato je proletio pod takvim kutom u odnosu na Sunce da mu je sjena bila čitava silueta, a ne samo tamne crte s krila.
Emirates let 44
Zvijezda dana ipak je bio Emiratesov Boeing 777 A6-EPU na putu iz Frankfurta za Dubai. Već u dolasku ostavljao je vrlo jasan aerodinamički trag prožet iridescentnim bojama. Letio je na 10.645 metara, a prema FR24 vanjska temperatura bila mu je -46°C. Nalazio se na manjoj visini i očito u znatno vlažnijem zraku od prethodna dva pa mu je i trag bio izraženiji.
Da bismo pratili statistiku posjećenosti ove web stranice, koristimo tehnologije poput kolačića za čuvanje i/ili pristup informacijama o uređaju. Suglasnost s ovim tehnologijama će nam omogućiti da obrađujemo podatke kao što su ponašanje pri pregledavanju ili jedinstveni ID-ovi na ovoj web stranici. Nepristanak ili povlačenje suglasnosti može negativno utjecati na određene karakteristike i funkcije.
Funkcionalni
Uvijek aktivni
Tehničko skladištenje ili pristup je striktno neophodan za legitimnu svrhu omogućavanja korištenja određene usluge koju izričito traži pretplatnik ili korisnik, ili u jedinu svrhu izvršenja prijenosa komunikacije preko elektronske komunikacijske mreže.
Postavke
Tehničko skladištenje ili pristup su neophodni za legitimnu svrhu čuvanja podešavanja koje ne traži pretplatnik ili korisnik.
Statistika
Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u statističke svrhe.Tehničko skladište ili pristup koji se koristi isključivo u anonimne statističke svrhe. Bez sudskog naloga, dobrovoljne suglasnosti od strane vašeg dobavljača internet usluge ili dodatnih zapisa treće strane, informacije sačuvane ili preuzete samo za ovu svrhu obično se ne mogu koristiti za vašu identifikaciju.
Marketing
Tehničko skladište ili pristup su potrebni za kreiranje korisničkih profila za slanje reklama ili za praćenje korisnika na web stranici ili na nekoliko web stranica u slične marketinške svrhe.